Kakariki eller Katarinaparakit??

Igår besökte Johan och jag tre djuraffärer för att försöka klura ut vilken typ av fågel vi ska skaffa oss. Sunes fru dog ju och han kommer nu att få flytta till pappa och Annika, där han en gång kom ifrån, hoppas han blir välkommen hem igen av alla de andra 11 zebrafinkarna.

Just nu står vi i valet och kvalet om vi ska köpa en Kakariki eller en Katarinaparakit. Det är olika bud ang dessa pippifåglarna, alla har olika åsikter, ju fler man frågar ju svårare blir det. Snubben vi snackade med igår tyckte vi skulle köpa en Kungsparakit. När vi kom hem googlade vi denna och fick en smärre chock, det é ju för tusan hur stor som helst!! Hallååååå, vad hade han för höga tankar om oss? Vi har liksom bara haft finkar innna, inte såååå fågelvana att vi kan ha en sån bamsefågel redan. Vi måste ju börja med någon minde pippi så klart...

Ser ni vilken jättefågel, den lär ju jag vara rädd för, en sådan blir det inte nu iaf!!
Austraulisk kungsparakit


Kakariki. Denna gillar jag, riktigt fin! En pigg och livlig liten fågel, men som inte skriker särskilt högt, om den inte ´e på rikigt dåligt humör... Jag tror jag vill ha en sådan, men Johan verkar luta åt Katarinaparakiten... Vi får väl se vart det slutar...


Katarinaparakit (Tillhör papegojsläkten). Kan bli väldigt tam men det verkar som om det annars är en ganska tråkig fågel såtillvida att den är tyst och gärna ligger i sitt bo hela dagarna. Lite och söt iofs. Hänger och klänger gärna på saker upp och ner, när den inte sover...
'Katarinaparakit'

Snart dax att åka till stallet, dax för lille Calle att röra på sig lite, han verkar ju ha lite överkottsenergi!!

//
Chisan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0